31 серпня 2019 року о 15:00
село Кмитів, Коростишівського району, Житомирської області, вул. Покровська, 42. Кмитівський музей радянського мистецтва
"Війна в музеї", третя виставка програми "Жести ставлення" відділу сучасного мистецтва Кмитівського музею, знов* присвячена дослідженню способів радянського та сучасного мистецтва дивитись на війну.
З кураторського тексту Микити Кадана:
Колекція музею у Кмитові містить багато творів з воєнною тематикою. Це пов’язано, серед іншого, з тим, що засновник музею Йосип Дмитрович Буханчук був армійським офіцером у відставці, ветераном Другої світової війни. Музейна колекція зобов’язана своїм виникненням тому авторитету, який Буханчук отримав внаслідок цього статусу, та транслює радянські уявлення про війну, тобто повністю відповідає ідеологічному конструкту “Великої Вітчизняної”.
Сьогодні ми маємо намір подивитись на ці твори саме як на ідеологічно обумовлені та пропагандистські. Особистий досвід авторів та перших глядачів, багато з яких пам’ятали воєнний час безпосередньо, був принесений в жертву побудові проєкту колективної пам’яті. І у цьому проєкті ті спогади, котрі не співпадали із схваленим владою наративом, ставали предметом виключення.
Війна, як її показано у радянському офіційному мистецтві, а відповідно й у колекції Кмитівського музею – це звірства ворогів, страждання мирного населення, звитяга героїв та, нарешті, Велика Перемога.
За перемогою йде ідеологічне очищення образу війни, котре розставляє ворогів, жертв та героїв по їхніх місцях. У радянському мистецтві не може йти мова про Злочини Героїв чи про Велике Згвалтування як зворотній бік Великої Перемоги.
Ми показуємо “воєнні” роботи з колекції музею та залучаємо до цієї виставки сучасне мистецтво щоб з одного боку завдяки порівнянню зробити видимими “межі дозволеного” у радянській репрезентації війни, а з іншого – показати як політичні міфологеми родом з пропаганд Другої світової прошивають сьогоднішній день наскрізь, зокрема і російсько-українське військове протистояння. Нинішні пропаганди оперують фразеологією середини XX cтоліття, вириваючи сталі терміни з оригінальних контекстів та вільно жонглюючи ними заради виправдання чи засуждення дій, що виходять з нинішніх, геть інших, політичних стратегій та намірів.
Але при цьому ті типи досвіду, що залишалися вилученими з зони розгляду тоді, не попадають у неї і зараз. У ландшафті воєнної пропаганди зони міфотворчості межують із зонами замовчування та добровільної сліпоти.