Педіатр не тільки лікує дитячі хвороби, а й виконує низку інших, не менш важливих завдань. Найважливіша з них — моніторинг фізичного, психомоторного та розумового розвитку дитини.
До основних показників фізичного розвитку дитини належать:
Маса тіла (вага).
Зріст (довжина).
Окружність голови.
Розвиток психомоторики.
Уповільнення чи зупинка її нарощування маси тіла свідчить про недостатність харчування. До 6 місяців у нормі дитина набирає щотижня по 150-250 г ваги. Потім набір ваги знижується до 100-150 г на тиждень. Так продовжується до року, а на другому році життя вага дитини збільшується на 50 г на тиждень.
Термін "довжина тіла" педіатр вживає до 2-х років життя дитини, потім переходить до терміну "зріст". При народженні довжина тіла в нормі становить 46-56 см. За перші шість місяців малюк зазвичай зростає на 16 см, до року ще на 8 см, становлячи приблизно 75 см. До 4 років зріст становить приблизно 100 см. Між 4 і 10 роками він сповільнюється і стає рівномірнішим, приблизно 5-7 см на рік. Потім у період статевого дозрівання зріст набуває стрибкоподібного характеру.
У середньому коло голови (ОГ) новонародженого в нормі 34-36 см, у перший місяць життя вона стає більшою на 3-5 см. У 3 місяці ОГ у середньому становить 4,5 см, у 6 місяців – 43 см, у 12 – 46 см. Окружність голови дитини на 6 років становить вже 90% від ОГ дорослої людини.
Є важливим показником розвитку нервової системи у дитини. Грамотно та об'єктивно оцінити набуття психомоторних навичок у дітей відповідно до віку може лише досвідчений педіатр. Наприклад, лікар у київській клініці для дітей та їхніх батьків KinderKlinik.
Початкову оцінку нормативності розумового розвитку дитини проводить педіатр, що спостерігає. При підозрі на відхилення від норми або затримку розумового розвитку він направляє дитину до вузькопрофільного фахівця – до медичного психолога іди дитячого психіатра.
Коротко основні вікові нормативи розумового розвитку дитини виглядають так:
У 9 місяців дитина знає своє ім'я та реагує на нього. Він здатний до зосередження на будь-якій дії.
До року життя мінімальний словниковий запас становить 7-14 слів, дитина розуміє заборону «не можна».
2-й рік життя переважно психомовний. Якщо 1,5 року дитина знає 30-40 слів, то вже два роки 300-400. У цей час у дітей формується фразова мова.
3-й рік життя – якісний стрибок у розумовому розвитку. Запас слів щомісяця збільшується приблизно на 100 і до кінця 3-року складає 1,5 тисяч слів. На третьому році дитина починає ставити питання про навколишній світ. Чим раніше дитина запитує «чому?», тим глибше та повноцінніше розвивається її розум.
4 роки – це розвиток успіхів третього року. Дитина здатна скласти невелику розповідь, може узагальнювати предмети побуту окремі поняття. Задає безліч запитань.
5 років – новий якісний стрибок. Дитина починає шукати глибинний зміст всього, що відбувається навколо нього, переходить від прийняття всього на віру до самостійного осмислення таких категорій, як справедливість, вірність, життя та смерть.
6 років. Словниковий запас складає близько 4000 слів. Діти у цьому віці здатні не лише передати власні думки, а й зрозуміти у всіх нюансах мовлення дорослих.
З шести років дитина в нормі вже повністю готова до навчання, а фахівці можуть остаточно переконатися, відстає дитина в розумовому розвитку чи ні.